30-vuotishistoriikki

DSC_0006.jpg
 
 

kirjoittanut Sini Lehtinen vuonna 2011.

1980-luku: Pieni on kaunista

Kanttori Lasse Erkkilä kutsui 26.2.1981 päivätyllä kirjeellään Espoonlahden seurakunnan alueella asuvia kuorolaulajia 8.3.1981 pidettyyn Espoonlahden seurakunnan kamarikuoron perustamiskokoukseen. Jo 17.4.1981 kuoro esiintyi ensimmäisen kerran - radioidussa pitkäperjantain messussa. Lisäksi kuoro lauloi saman vuoden syksyllä pyhäinpäivän musiikkijumalanpalveluksessa. Kuoron ohjelmisto koostui Johann Sebastian Bachin musiikista, joilla on yhä keskeinen rooli kuoron ohjelmistossa, vahvuus oli 15 laulajaa ja joukossa olivat vielä nykyisinkin kuorossa laulavat Eeva-Liisa ja Tuomo Sankola, Irmeli ja Erkki Rämö, Heljä Somero, Marja-Lea Pöyhtäri (Kivioja), Eeva-Liisa Mäkinen sekä Hans-Christian Daniel.

Koko 1980-luvun kuorossa lauloi keskimäärin 20 laulajaa. Vuonna 1982 Espoonlahden seurakunnan kamarikuoro esitti mm. Giovanni Battista Pergolesin Stabat Materin sekä Johann Sebastian Bachin kantaatit 106 Gottes Zeit ist der allerbeste Zeit sekä 161 Komm, du süße Todesstunde. Bachin kantaattien esittäminen alkuperäistarkoituksessa jumalanpalvelusmusiikkina vakiintui kuoron käytännöksi jo tuolloin ja tämä perinne jatkuu edelleen.

Vuosina 1983–1986 ohjelmisto koostui edelleen Bachin kantaateista sekä Pergolesin Stabat Materista, joita Espoonlahden ulkopuolella käytiin esittämässä Halsualla ja Seinäjoella. Lisäksi kuoro esiintyi 1986 Ulvilassa ja Harjavallassa. Seuraavana vuonna kuorolla oli varsin tiivis ohjelma ja tuolloin ohjelmistossa olivat mm. Heinrich Schützin musiikista koostunut konsertti, Pergolesin ja Bachin musiikista koostunut Kärsimys- ja pääsiäisajan konsertti yhteistyössä Emoriendo-kuoron, solistien ja orkesterin kanssa, Johann Sebastian Bachin Matteus-passio Johanneksen kirkossa Helsingissä, sekä Jouluoratorion osat I-III sekä VI yhdessä Tapiolan kirkon kamarikuoron kanssa Espoonlahdessa ja Tapiolassa. Vuonna 1988 kuoro julkaisi Luonnon lauluja -nimisen Mikael Nybergin lauluja sisältävän levyn, ja 1989 se konsertoi ensimmäisen kerran ulkomailla, Tallinnassa. Musiikkijumalanpalveluksissa jatkuivat läpi näiden vuosien Bachin kantaattien esitykset.

1990-luku: Uusia laulajia ja uutta ohjelmistoa

Seuraava vuosikymmen alkoi Espoonlahden seurakunnan kamarikuoron osalta yhtä kiireisesti kuin edellinen oli päättynyt - vuonna 1990 esiintymisiä oli 11. Kuoro konsertoi mm. Kiteellä ja Rantakylässä Joensuussa. Espoonlahden kirkon 10-vuotisjuhlassa se esitti yhdessä Soli Deo Gloria -orkesterin kanssa Juhani Lamminmäen johtamana Johann Sebastian Bachin kantaatin 61 Nun komm, der Heiden Heiland. Yhteistyö sekä orkesterin että Juhani Lamminmäen kanssa on jatkunut läpi kaikkien tämän jälkeisten vuosien. Kuoron vahvuus oli noussut 25 laulajaan.

Vuoden 1991 kohokohtia olivat Afrikkalainen messu sekä kuoron 10-vuotisjuhlakonsertti. Juhlakonsertissa esitettiin Antonio Vivaldin Gloria, solisteina Satu Kaarisola-Kulo (s), Vivan Nygård (a), lapsisolistit Säde Erkkilä ja Sakari Rämö sekä orkesterina Soli deo Gloria. Teoksen johti kapellimestari Juhani Lamminmäki. Seuraavana vuonna kuoro esitti ensimmäisen kerran Franz Lisztin Via Crucisin, konsertoi Muoniossa sekä esitti Johann Sebastian Bachin Joulu-oratorion osat I-III.

Vuonna 1993 kuoron vahvuus saavutti seuraavan virstanpylvään kun laulajien määrä nousi yli kolmenkymmenen. Uutena ohjelmistoon otettiin tuolloin Franz Schubertin G-duurimessu. 1994 musiikkijumalanpalveluksien nimi muuttui Klassiseksi messuksi ja ensimmäisessä uuden nimen saaneessa messussa Espoonlahden seurakunnan kamarikuoro esitti yhdessä jyväskyläläisen Hyvät Jyvät -kuoron kanssa Wolfgang Amadeus Mozartin Te Deumin. Myös jokavuotiset Tuomaan päivän konsertit 21.12. saivat alkunsa samana vuonna.

Vuosina 1994–1996 Espoonlahden seurakunnan kamarikuoro vieraili Kouvolassa esittäen yhteistyössä kamarikuoro Sonuksen kanssa Antonio Vivaldin Glorian (1994) sekä Johann Sebastian Bachin Joulu-oratorion osat III, IV ja VI (1995 ja 1986). 1995 esitettiin mm. kotikirkossa pääsiäisen aikaan Heinrich Schützin Johannes-passio sekä Jyväskylän Keltimäen ja Jyväskylän kaupunkikirkoissa Franz Schubertin G-duuri messu yhdessä kamarikuoron Hyvät Jyvät kanssa. Joulukuussa 1995 Espoonlahden kamarikuoro esitti Juhani Lamminmäen johdolla ensimmäisen kerran Johann Sebastian Bachin H-mollimessun, solisteina lauloivat Pia Freund (s), Vivan Nygård (a), Teppo Tolonen (nyk. Lampela) (ct), Tom Nyman (t), ja Jouni Kuorikoski (b), orkesterina oli Soli Deo Gloria.

Vuonna 1997 kuorolla oli peräti 20 esiintymistä: klassisia messuja, Rossinin Petite messe solennelle, Vivaldin Gloria, suuri Yhteisvastuukonsertti yhdessä seurakunnan muiden kuorojen kanssa, Mozartin Requiem ensin Urkuyö ja aaria- konsertissa Juhani Lamminmäen johtamana yhteistyössä Järvenpään kamarikuoro Canzonetta Novan sekä Soli Deo Gloria -orkesterin kanssa ja myöhemmin Lohtajan kirkkomusiikkijuhlilla. Myös Schubertin G-duurimessu esitettiin Lohtajalla jumalanpalveluksen yhteydessä. Loppuvuodesta esitettiin vielä Bachin H-mollimessu. Tuon vuoden messuista mainittakoon erikseen kaikkien Espoonlahden seurakunnan kuorojen yhteinen papua-uusiguinealainen messu. Vuodesta 1997 lähtien kuoron nimi on ollut Navichorus.

Kuoron kevään 1998 ohjelmasta ei ole säilynyt merkintöjä, syyspuolen ohjelmasta mainittakoon Soukan kappelin 20-vuotisjuhla-esiintyminen, Wolfgang Amadeus Mozartin Missa brevis in B, Bachin H-mollimessu, Espoon kuoroviikon kamarikuorojen yhteiskonsertin Jukka Kankaisen Komplentario, joka esitettiin toistamiseen Tapiolan kirkossa Valo ja varjo–kuorofestivaalin ohjelmassa. Lisäksi viimeksi mainitussa konsertissa esitettiin Arvo Pärtin Magnificat, Georg Friedrich Händelin Riemuitse tytär Siion sekä osia Johann Sebastian Bachin Jouluoratoriosta.

Vuonna 1999 kuoron jäsenmäärä nousi yli 40 laulajan ja esiintymiset koostuivat pääosin klassisista messuista, joiden lisäksi kuoro lauloi piispantarkastuksen yhteydessä ja pääsiäisyön messussa. Kuoron omissa konserteissa esitettiin kaksi kertaa Wolfgang Amadeus Mozartin Requiem Lasse Erkkilän johtaman Soli Deo Gloria -orkesterin kanssa. Solisteina olivat Pia Freund (s), Vivan Fagerudd (a), Tom Nyman (t) sekä Antti Suhonen (b). Johann Sebastian Bachin H-mollimessu esitettiin myös, mutta solisteista ja orkesterista ei löydy tietoja.

2000-luku: Lisää laatua ja määrää

Uuden vuosisadan ensimmäisenä vuonna Espoonlahden seurakunnan kamarikuoro esiintyi monissa oman seurakunnan tilaisuuksissa, mm. radioidussa musiikkijumalanpalveluksessa, pääsiäisyön messussa, seurakunnan Toivekonsertissa sekä kirkkoherra Mikko Tervosen virkaanasettamisessa. Lisäksi kuoro esiintyi piirin laulujuhlilla Janakkalassa, Uspenskin katedraalissa ja Olli Kortekankaan säveltämässä Riemuvuoden juhlamessussa Jyväskylässä esittäen sen yhdessä soitinyhtyeen, Candomino-kuoron, Nuorisokuoro Juventuksen sekä Espoon seurakuntien kamarikuorojen kanssa. Teoksen johti kapellimestari Osmo Vänskä. Aiemmin samana vuonna kuoro oli esittänyt ensimmäisen kerran Georg Friedrich Händelin Messias-oratorion kotikirkossaan yhdessä Opus X-orkesterin sekä solistien Mari Palo (s), Essi Luttinen (a), Tuomas Katajala (t) ja Nicklas Spångberg (b) kanssa. Teoksen johti Lasse Erkkilä. Vuoden päätteeksi esitettiin vielä ennen jo perinteeksi muodostunutta Tuomaan päivän konserttia vielä Bachin Jouluoratorion osat I-III sekä Espoonlahden että Järvenpään kirkossa.

Kun kuoron vahvuus oli aluksi 15 laulajaa, 1980-luvun lopulla n. 20, 1990-luvun lopussa hieman yli 40, vuonna 2001 se nousi jo kamarikuorokoon ylälaitaan ollen 50. Tosin on mainittava, että samoin kuin nykyäänkin, osa kuorolaisista keskittyy projektiluon-teisesti ainoastaan suurten orkesterillisten teosten harjoituksiin ja esityksiin.

Vuoden 2001 ensimmäinen esiintyminen oli Lasse Erkkilän läksiäismessu 11.2.2001, jossa Espoonlahden seurakunnan kamarikuoro esitti Kati Pirttimaan johdolla Franz Schubertin G-duurimessun solisteinaan Laura Leisma (s), Tuomas Katajala (t) sekä Tuomas Tuloisela (b), urkurina toimi Leena Lampinen. Orkestroiduista kuoroteoksista esitettiin tämän lisäksi mm. Giovanni Battista Pergolesin Stabat Mater Kati Pirttimaan johdolla yhdessä Barokkiyhtyeen sekä solistien Inari Aarnio (s) ja Teppo Lampela (ct) kanssa. Lasse Erkkilän johtamassa kuoron 20-vuotisjuhla-konsertissa esitettiin Wolfgang Amadeus Mozartin Requiem, orkesterina tuttu Soli Deo Gloria , solisteina Pia Freund (S), Jenny Carlstedt (a), Dan Karlström (t) sekä Erkki Rajamäki (b). Marraskuussa uusi kanttori Elja Puukko johti Gabriel Faurén Requiemin, jossa säestyksestä huolehti urkuri Anna Pulli ja solisteina lauloivat Merja Wirkkala (s) sekä Jaakko Kortekangas (bar). Kuoro osallistui myös Turun kirkkomusiikkipäiville, jonka yhteydessä siellä pidettiin niin ikään oma konsertti.

Juhlavuotenaan 2001 Navichorus sai oman Ruori-logon, jonka suunnitteli kuoron basso Timo Laitala.

Vuonna 2002 kuoro jatkoi seurakunnan Klassisissa messuissa Johann Sebastian Bachin kantaattien esityksiä. Tämän lisäksi kuoro esitti ensimmäisen kerran Johann Sebastian Bachin Matteus-passion, yhteistyökumppanina oli Turun tuomiokirkon poikakuoro Chorus Catedralis Iuniorum (CCI) ja solisteina Tiina Vahevaara (s), Teppo Lampela (ct), Tuomas Katajala (t), Arttu Kataja (b) ja Elja Puukko (Jeesus). Orkesterina esityksessä oli Soli Deo Gloria ja kapellimestarina Juhani Lamminmäki. Kesällä toteutettiin Espoon seurakuntien kamarikuorojen yhteiskonsertti Tapiola-salissa, jossa ohjelmana olivat Gabriel Faurén Requiem sekä Jean Sibeliuksen Oma maa. Konsertin johti Seppo Murto ja mukana olivat niin ikään Polyteknikkojen orkesteri sekä solistit Laura Leisma (s) ja Sauli Tiilikainen (bar) sekä urkuri Pekka Suikkanen.

Vuonna 2002 käynnistetyssä vuosittaisessa Espoonlahden seurakunnan syksyisessä konserttisarjassa Soiva Marraskuu kuoro piti konsertin, jonka ohjelma muodostui Elja Puukon johdolla ja urkuri Mikko Niinikosken säestämänä Johann Sebastian Bachin moteteista Jesu, meine Freude (BWV 227) ja Komm, Jesu Komm (BWV 229) sekä Jaakko Mäntyjärven Alta trinita beata ja Arvo Pärtin Magnificat. Elja Puukon mukanaan tuomiin uudistuksiin kuului kuorolaisten yksityisten äänenmuodostustuntien alkaminen. Opettajina toimivat edelleen tuolloin aloittaneet Hannele Savunen (ent. Kumpulainen) ja Vikke Häkkinen.

Vuonna 2003 palattiin Matteus-passion pariin. Se toteutettiin yhteistyö-projektina Helsingin Tuomiokirkko-seurakunnan kamarikuoro Viva Voxin ja Turun tuomiokirkon poikakuoron Chorus Catedralis Iuniorum sekä Helsingin barokkiorkesterin kanssa. Urkurina toimi Ene Salumäe, solisteina Pia Freund (s), Teele Jõks (a), Tom Nyman (t), Elja Puukko (b) ja Jari Parviainen (b) sekä Heikki Rainio (t). Teoksen johti Seppo Murto. Esityksiä oli kaksi, ensimmäinen Espoonlahden kirkossa ja toinen Helsingin tuomiokirkossa. Requiemien säveltäjistä oli vuorossa Johannes Brahms, jonka Ein Deutsches Requiem esitettiin hieman erilaisilla kokoonpanoilla kaksi kertaa: ensin Ruotsissa ja myöhemmin Espoon kirkkomusiikki-viikolla seurakuntien kamarikuorojen yhteisessä konsertissa. Suurkuoroa, Soli Deo Gloria -orkesteria sekä solisteja Tove Åhmania ja Elja Puukkoa johti Juhani Lamminmäki. Joulun alla kuoro esitti vielä Johann Sebastian Bachin Joulu-oratorion osat I-III Heikki Rainion johtamana yhdessä Tallinnan barokki-orkesterin, Piia Komsin (s), Teele Jõksin (a), Heikki Rainion (t) sekä Elja Puukon (b) kanssa.

Yhteistyö Helsingin tuomiokirkon kamarikuoro Viva Voxin kanssa jatkui tiiviinä vuonna 2004; yhteistyöprojektina oli nyt Georg Friedrich Händelin Messias-oratorio. Teos esitettiin kolme kertaa: Johanneksen kirkossa Helsingissä, Espoonlahden kirkossa sekä Lohtajan kirkkomusiikkijuhlilla. Tässä Seppo Murron johtamassa produktiossa mukana olivat myös solistit Tuuli Lindeberg (s), Tuija Knihtilä (a), Heikki Rainio (t) ja Elja Puukko (b) sekä oratorio-orkesteri. Kevään päätteeksi tehtiin kuoromatka Ruotsiin, sympaattiseen ja kauniiseen Marienfredin kaupunkiin, jonka kirkossa kuoro konsertoi. Syyspuolella Navichorus osallistui Espoon kuoromaratoniin ja esitti Johann Sebastian Bachin Motetit Singet dem Herrn ein neues Lied (BWV 225), Jesu, meine Freude (BWV 227) sekä Komm, Jesu, komm (BWV 229) Helsingin Kallion ja Espoonlahden kirkoissa sekä Joseph Rheinbergerin joulukantaatin Der Stern von Betlehem yhteistyössä Turun tuomiokirkon poikakuoro Chorus Catedralis Iuniorumin, kamarikuoro Adastran sekä Kamariorkesteri Volenten kanssa Naantalin kirkossa, Turun tuomiokirkossa sekä Espoonlahden kirkossa.

Vuosi 2005 alkoi Navichoruksen osalta Espoonlahden seurakunnan 30-vuotis-juhlamessulla, jossa se esitti Johann Sebastian Bachin kantaatin 171 Gott, wie dein Name, so ist auch dein Ruhm yhdessä Barokkiorkesterin sekä solistien Helena Yli-Jaskari (s), Auri Mänttäri (a), Heikki Rainio (t) ja Elja Puukko (b) kanssa. Elja Puukko myös johti esityksen. Matteus-passio esitettiin sekä Turun Tuomiokirkossa että Espoonlahden kirkossa. Mikkelinpäivän messussa kuoro esitti osia Schubertin G-duurimessusta, ja Espoon kirkkomusiikkiviikon avajaiskonsertissa se oli mukana esittämässä Bengt Hambraeuksen teosta Motetum Archangeli Michaelis, sekä esitti omana numerona Felix Mendelssohnin kuoro-teoksen op 78 no 1 Der zweite Psalm: Warum toben die Heiden. Pyhäinpäivän jumalanpalvelusmusiikkina esitettiin kotikirkossa Gabriel Faurén Requiem. Konsertit, joissa Navichorus esitti Johan Sebastian Bachin H-mollimessun, pidettiin Naantalin kirkossa, Tallinnan tuomiokirkossa sekä Espoonlahden kirkossa. Lauluryhmä oli mukana vielä jouluaamun messussa.

Seuraavana vuonna suurista teoksista olivat vuorossa Johann Sebastian Bachin Johannes-passio, Gabriel Faurén Requiem pyhäinpäivän iltahartautena sekä yhteis-työssä Viva Vox-kuoron kanssa toteutettu Felix Mendelssohnin Elia-oratorio, joka esitettiin sekä Helsingin tuomiokirkossa että Espoonlahden kirkossa. Elia-oratorion johti Seppo Murto, solisteina olivat Laura Leisma (s), Ulla Raiskio (a), Tuomas Katajala (t) ja Elja Puukko (b), orkesterina oli Espoonlahti Sinfonietta. Johann Sebastian Bachin Jouluoratorion osat I-III esitettiin yhdessä Leppävaaran kirkon kamarikuoron kanssa Leppävaaran ja Espoonlahden kirkoissa. Elja Puukko johti teoksen ja mukana olivat myös Espoonlahden kamariorkesteri sekä solistit Kristina Krogius (s), Mette Heikkinen (a), Tuomas Katajala (t), Hannu Lehtikangas (t), Risto Pulkamo (b) sekä urkuri Pauliina Hyry.

Vuoden 2007 tiedot ovat puutteellisia, mutta niistä ilmenee, että Johann Sebastian Bachin Johannes-passio esitettiin sekä Helsingin vanhassa kirkossa että Espoonlahden kirkossa. Elja Puukon johtamissa esityksissä orkesterina oli Espoonlahden barokkiorkesteri ja solisteina Laura Leisma (s), Ulla Raiskio (a), Heikki Rainio (evankelista, t), Joose Vähäsöyrinki (b) ja Jari Parviainen (Jeesus). Loppukesästä tehtiin konsert-timatka Tukholmaan, jonka suomalaisessa kirkossa Navichorus esitti Johann Sebastian Bachin Motetit Singet dem Herrn ein neues Lied (BWV 225), Der Geist hilft unser Schwachheit auf (BWV 226), Jesu, meine Freunde (BWV 227), Fürchte dich nicht, ich bin bei dir (BWV 228), Komm, Jesu, komm (BWV 229) ja Lobet den Herrn, alle Heiden (BWV 230). Tuomaan päivän konsertissa esitettiin jälleen Johann Sebastian Bachin Jouluoratorion osat I-III.

Vuonna 2008 juhlittiin Espoon 550-juhlavuotta ja siihen liittyen Navichorus esitti uudenvuodenpäivän juhlamessussa Espoonlahden kirkossa Johann Sebastian Bachin Jouluoratorion osan IV, Gott, wie dein Name so ist auch dein Ruhm. Muut osat Jouluoratoriosta esitettiin Bachin alkuperäisajatuksen mukaisesti jokainen omana joulunajan ajankohtanaan jossakin Espoon kirkoista. Espoonlahdessa teoksen johti Elja Puukko ja solistit olivat Kristina Krogius (s), Anne Viljamaa (a), Heikki Rainio (t) sekä Elja Puukko (b). Lisäksi mukana oli Espoonlahden barokkiorkesteri. Matteus-passio esitettiin pääsiäisen aikaan yhdessä Tallinnan barokkiorkesterin ja solistien Ulla Paakkunainen (s), Johanna Talasniemi (a), Heikki Rainio (t) ja Elja Puukko (b), Jouni Kuorikoski (Jeesus) ja Eero Hartikainen (evankelista) kanssa. Toukokuun 10. päivänä sekä seuraavana päivänä - äitienpäivänä - Navichorus esiintyi yhdessä Kallion kantaattikuoron sekä Bergslagens Kammarsymfoniker-orkesterin ja baritoni Elja Puukon kanssa Suuret romantikot -konsertissa ensin Kallion kirkossa ja sitten Espoonlahden kirkossa. Kuorot esittivät yhdessä Felix Mendelssohnin Psalmin 114 Da Israel aus Ägypten zog. Myös Johann Sebastian Bachin H-mollimessu esitettiin jälleen pyhäinpäivän aikaan yhteistyössä Viva vox -kamarikuoron kanssa sekä Espoonlahden kirkossa että Helsingin tuomiokirkossa.

Seuraavana vuonna kamarikuoro Navichorus esitti Johann Sebastian Bachin Johannes-passion yhdessä Tallinnan barokkiorkesterin kanssa. Teoksessa solisteina olivat Ilona Jokinen (s), Johanna Talasniemi (a), Eero Hartikainen (evankelista), Elja Puukko (Jeesus), Markku Rämö (Pilatus) sekä Jari Parviainen (b) ja johtajana Seppo Murto. Soukan kappelissa pidettiin Tšekin matkan lähtökonsertti 10.5. ja matka toteutettiin 21.–24.5.2009. Tšekin tasavallan toiseksi suurimassa kaupungissa Ostravassa kuoro konsertoi yhdessä paikallisen kuoron kanssa ja lauloi myös pienen Frýdek-Místekin kirkon jumalanpalveluksen yhteydessä. Navichorus esitti tällä matkalla laulut: Psallat scholarum concio, Persodent hodie (Piae Cantiones), Virta venhettä vie (Kuula), Ei mitään multa puutu (Madetoja), Oi muistatko vielä sen virren yhdessä baritonisolisti Elja Puukon kanssa (Merikanto), Also hat Gott die Welt geliebt (Schütz), Kommm, Jesu, komm (Bach), Warum toben die Heiden (Mendelssohn) sekä Magnificat (Pärt). Paluumatkalla kuoro tutustui Auschwitzin keskitysleiri-museoon ja lauloi siellä teloitusmuurin edessä Arvo Pärtin Magnificat-teoksen. Matkaohjelma esitettiin toistamiseen syksyllä Malmin kirkossa pidetyssä konsertissa.

Turun tuomiokirkossa sekä Hämeenlinnan kirkossa esitettiin Felix Men-delssohnin Elia-oratorio suurprojektissa, jossa olivat Navichoruksen lisäksi mukana Turun tuomiokirkon poikakuoro CCI, Hämeen oratoriokuoro, Turun NMKY:n kamarikuoro, kamarikuoro Adastra sekä Oratorio-orkesteri. Produktion johtajana oli Matti Oikarinen ja solisteina Pia Freund (s), Hanna Vainionpää (a), Heikki Rainio (t) ja Elja Puukko (b). Tuomaan päivän konsertissa kuultiin Jean Sibeliuksen Viisi joululaulua Harri Wessmanin sovittamina, Camille Saint-Saënsin Jouluoratorio solisteina Elina Rantamäki (s), Helena Yli-Jaskari (mezzo), Heikki Rainio (t) ja Hannu Holma (b) sekä Adolphe Adamin Oi jouluyö.

2010-luku: Kuoron kehitys ei pysähdy

Uusi vuosikymmen käynnistyi Navichoruksen osalta kirkkoherra Mikko Tervosen lähtöjumalanpalveluksella 7. helmikuuta 2010. Pääsiäisen ajan konserteissa esitettiin yhteistyössä Viva Vox-kuoron kanssa Johannes Brahmsin Ein Deutsches Requiem kahden flyygelin säestämänä sekä Helsingin tuomiokirkossa että Espoonlahden kirkossa. Säestyksestä vastasivat pianotaiteilijat Liisa Pimiä ja Jari Hiekkapelto, solisteina lauloivat Kaisa Ranta (s) ja Elja Puukko (bar), teoksen johti Seppo Murto. Kesällä pidettiin kesäleiri Savonlinnassa ja sen päätteeksi konsertti Punkaharjun seurakuntakodissa, jossa esitettiin edellisen vuoden matkaohjelma.

Syyskauden päätapahtuma oli Giuseppe Verdin Requiemin valmistaminen yhdessä Suomen Laulun sekä Bergslagens Kammarsymfoniker-orkesterin kanssa. Teos esitettiin 19.9.2010 Västan-forsin kirkossa Fagerstassa, Ruotsissa sekä 2.10.2010 Espoonlahden ja 3.10.2010 Kallion kirkossa Helsingissä. Teoksen johti Juhani Lamminmäki, solis-teina lauloivat ruotsalaiset Hillevi Martinpelto (s) ja Marianne Eklöf (mezzo) sekä suomalaiset Juha Riihimäki (t) ja Elja Puukko (b). 3.10.2010 kuoro lauloi niin ikään uuden kirkkoherra Jouni Turtiaisen virkaanasettamisjumalanpalveluksessa. Kapellimestari Juhani Lamminmäki kutsui Navichoruksen johtamaansa Mozartin Requiemin esitykseen 50-vuotissyntymäpäivänsä 30.10.2010. Orkesterina tässä esityksessä oli tuttu Soli Deo Gloria, solisteina Satu Kaarisola-Kulo (s), Vuokko Saariaho (a), Heikki Kulo (t) sekä Elja Puukko (b).

Navichorus osallistui myös Verdin Requiemin suurproduktioon Hattulan uudessa kirkossa. Produktiossa oli Navichoruksen lisäksi laulajia Adastra-kuorosta, CCI-poikakuorosta, Hämeen oratoriokuorosta, Hämeenlinnan mieskuorosta ja Forssan kamarikuorosta. Orkesteri koostui Hämeenlinnan kaupunginorkesterin ja Hyvinkään orkesterin muusikoista. Kapellimestarina toimi Matti Oikarinen, solisteina Elisabeth Wärnfeldt (s), Galina Sidorenko (mezzo), Heikki Rainio (t) ja Elja Puukko (b).

Espoonlahden kirkon 30-vuotisjuhlaa vietettiin 28.11.2010 sekä Markku Kilpiön musiikkia käsittävän juhlajumalanpalveluksen että kaikkien seurakunnan kuorojen yhteisen iltakonsertin muodossa. Iltakonsertissa Navichorus lauloi Toivo Kuulan kolme kuorolaulua: Siell’ on kauan jo kukkineet omenapuut, Rukous sekä Virta venhettä vie. Vuoden päätteeksi esitettiin Tuomaan päivän konsertissa Johann Sebastian Bachin Jouluoratorion osat I-III Seppo Murron johtaman Espoonlahden barokki-orkesterin sekä solistien Helena Yli-Jaskari (s), Johanna Talasniemi (a), Heikki Rainio (t) ja Elja Puukko (b) kanssa.

Navichorus on profiloitunut ennen kaikkea barokin ja romantiikan ajan musiikin esittäjänä, mutta vuonna 2011 pääsiäisen ajan säveltäjänimi olikin Joonas Kokkonen. Hänen vaimonsa muistolle säveltämänsä kaunis Requiem esitettiin yhdessä Viva Vox -kuoron sekä Helsingin oratorio-orkesterin kanssa sekä Espoonlahden kirkossa että Helsingin tuomiokirkossa. Solisteina lauloivat Laura Leisma (s) ja Elja Puukko (bar) Espoonlahdessa sekä Risto Pulkamo sairastuneen Elja Puukon sijaan Helsingin tuomiokirkossa. Teoksen johti Seppo Murto. Kesän kuoroleiri pidettiin Pernajassa eikä siihen tällä kertaa liittynyt konserttia. Syksyn ohjelmassa on kuoron 30-vuotisjuhlakonsertti, joka koostuu kuoroteoksista á capella. Sävel-täjänimiä ovat mm. Hans Leo Haßler, Heinrich Schütz, Felix Mendelssohn, Toivo Kuula, Selim Palmgren, Arvo Pärt, Einojuhani Rautavaara ja Jaakko Mäntyjärvi. Espoon kirkkomusiikkiviikon pää-töskonsertissa Navichorus on mukana muiden Espoon seurakuntien kamarikuorojen kanssa esittämässä Felix Mendelssohnin Paulus-oratoriota. Tämän teoksen johtaa Juhani Lamminmäki, orkesterina on Soli Deo Gloria ja solisteina laulavat Elina Rantamäki (s), Vuokko Saariaho (a), Heikki Rainio (t) sekä Elja Puukko (b). Vuoden 2011 kuoron jäsenluettelossa on 62 laulajaa, mutta kuten aikaisemminkin, osa heistä osallistuu kuoron toimintaan vain jonkin tietyn teoksen yhteydessä.

Mitä jäi kertomatta?

Mikään kuoro ei voi toimia ilman, että aktiiviset kuorolaiset hoitaisivat kuoron teknisiä ja hallinnollisia tehtäviä. Kaikkia ei voi muistaa eikä tietoja tietenkään näin jälkeenpäin juuri löydy. Muutamien henkilöiden osallisuus erilaisissa tehtävissä on kuitenkin niin merkittävä, että heidät kyllä voi nimetä. Ensinnäkin Heljä Somero on kirjannut kuoron tapahtumia niin hyvin ja järjestelmällisesti, että tämä historiikki on yleensä ollut mahdollista toteuttaa. Suurkiitos siitä Sinulle! Erkki ja Irmeli Rämö ovat myös vaikuttaneet monella tavoin kuoron toimintaan. Erkki toimi alkuvuodet kuoron puheenjohtajana ja Irmeli jatkaa nyt tätä tehtävää. Myös Mirja von Martens huolehti puheenjohtajana menestyksekkäästi vuosia kuoron asioista. Lopuksi - kuoroa ei ole ilman laulajia. Kiitos siis teille kaikille, jotka olette Espoonlahden kamarikuorossa ja Navichoruksessa laulaneet!